Strategie - Hoog in Google - Meer uit Email - Travel

Amsterdam e.o.

+31643131298

contact@carpmarketing.nl

Menu

Doelen stellen in Google Analytics

Één van de belangrijkste stappen naar een goede Google Analytics rapportage is het instellen van doelen. Doelen worden ook wel conversies genoemd. Voorbeelden van conversies zijn het downloaden van een brochure, het invullen van een contactformulier of het bekijken van een video.

Stappenplan Google Analytics doelen

  1. Selecteer de dataweergave waarin je doelen wilt gaan meten.
  2. Ga naar ‘Beheer’ (tandwiel-icoon linksonder).
  3. Klik op ‘Doelen’ in de rechterkolom, onder ‘weergave’.
  4. Klik op ‘Nieuw Doel.

Geef in het volgende scherm een doelnaam op, bijvoorbeeld ‘Contactformulier ingevuld’. Google Analytics biedt vervolgens vier mogelijkheden om het doel te meten:

  • Bestemming: Er wordt een doel gemeten wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. In de meeste gevallen is dit de bedankpagina van een formulier.
  • Tijd op site: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website blijft.
  • Pagina/bezoek: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel.
  • Gebeurtenissen: Bijvoorbeeld het bekijken van een video, of een PDF download. Lees voor meer informatie het artikel over gebeurtenissen.

Waneer je een contactformulier wilt doormeten, dan is de optie ‘bestemming’ de beste mogelijkheid. Wanneer je deze aanklikt, vraagt Google Analytics om de url van je bedankpagina. Het is belangrijk dat de gehele url zonder domeinnaam wordt opgegeven. Het doel-URL begint dus altijd met een /.